Egenberedskapsuka 2022

Hadde du klart deg i 72 timer uten vann, strøm og internett? Fra 31. oktober - 6. november gjennomføres den nasjonale egenberedskapsuka. Egenberedskap handler om hvordan hver enkelt av oss er rigget for en krise.

Norge er et av verdens mest trygge samfunn der vi er vant til at det meste fungerer som det skal. Vi er imidlertid helt avhengig av blant annet strøm, vann og internett, og nettopp det er vår største sårbarhet. De siste årene opplever vi katastrofer kommer nærmere og blitt mer reelt.

Bildet viser hva som bør være med i et beredskapslager

Foto: Gaute Gjøl Dahle/DSB

Hva er egenberedskap

Ved uønskede situasjoner er belastningen på nødetater og offentlige og private hjelpeapparater stor. For å avlaste nødetater og hjelpeapparater er det en rekke tiltak du og jeg kan gjøre. Egenberedskap er tanken om at dersom noe uforutsett skjer, som på en eller annen måte forstyrrer din hverdag, så tar du ansvar for din egen situasjon og så langt det er mulig klarer deg selv. Kapasiteten til å ta vare på de mest sårbare styrkes av at flere er i stand til å ta vare på seg selv i en periode.

Beredskapsfolkene våre forklarer deg i noen korte filmsnutter hvordan du kan sikre din egenberedskap hjemme:

Du er en del av Norges beredskap

Hva trenger du for å klare deg i tre døgn?

Hva skjer hvis strøm, mobil og internett ikke virker

Ha en plan

En verden i forandring

Ikke vær bekymret - vær forberedt

Gode råd og tips

Egen nettside med nyttig informasjon

egneberedskapssiden til Kristiansand kommune finner du gode tips og råd for å klare seg selv i 72 timer uten strøm og vann. Gjerne vurder om du skulle trenge en ny radio med ekstra batterier, eller litt ekstra boks- og tørrmat i skapet. Mange tenker at egenberedskapen kun handler om hvilke artikler din husholdning måtte trenge, men det handler også om den uformelle beredskapen du besitter. Dine opparbeidende geografiske- og kroppslige kompetanser kan komme godt til nytte i unormale situasjoner. Glem heller ikke og del av din kunnskap med det sosiale kontaktnettet rundt deg.

Et ønske for årets egenberedskapsuke er at du benytter denne bevisstgjøringsprosessen til å tenke over hva du og de rundt deg måtte trenge, og ikke minst ha i bakhodet at det kanskje er en nabo eller bekjent som ikke har så mange ressurser å spille på. Strekk ut en hånd og del av dine ressurser, din kompetanse og kunnskap.

Utstilling i innbyggertorgene

Vi har opprettet utstillinger av hva du måtte trenge av egenberedskapsartikler på innbyggertorgene på Tangvall, Nodeland og i Kvadraturen. Her vil egenberedskapsbrosjyrer på norsk, engelsk, ukrainsk, arabisk, somalisk, polsk og samisk være tilgjengelig.

Last ned brosjyrer på ulike språk:

Bokmål

Nynorsk

Nordsamisk

Engelsk

Arabisk

Somalisk

Polsk

Ukrainsk

Lykke til med egenberedskapsuka 2022!

Bildet viser en annonse for : Du er en del av Norges beredskap